Home / Kennisbank / Algemeen / Van organisatiecontext naar strategisch plan

Van organisatiecontext naar strategisch plan

Algemeen

Waarom de kracht van inzicht in je risicoโ€™s en kansen in je voordeel werkt.

De nieuwe generatie ISO normen kent een directe koppeling met de bedrijfsstrategie en de operationele bedrijfsvoering. Integratie van diverse managementsystemen is daardoor gemakkelijker en sluit zo aan op de trend van integraal management. Denk hierbij onder andere aan de integratie van de strategische richting van de organisatie in combinatie met Kwaliteitsmanagement ISO 9001:2015, Milieumanagement ISO 14001:2015 en Informatiebeveiliging ISO 27001:2013.

Vanuit het nieuwe aspect, de Contextanalyse, vraagt de norm om interne โ€“ en externe issues te bepalen welke een effect kunnen hebben op het behalen van doelstellingen. Een van de meest gebruikte methodes om deze informatie te analyseren is de SWOT analyse, aangevuld met een Stakeholder analyse waarin in kaart wordt gebracht welke belanghebbenden eisen, wensen en behoeften kennen met betrekking tot de organisatie. De resultaten van de Contextanalyse dienen vervolgens als input voor de Risico en Kansen analyse, en als kader bij het opstellen van Doelstellingen en KPIโ€™s.

Door de integratie met de strategische planning van de organisatie, en het belang van het uitdragen van leiderschap, worden deze analyses veelal door de directie of het managementteam opgesteld. Organisaties op zoek naar verdieping in hun management systeem laten de Contextanalyse tevens uitvoeren door managers of afdelingshoofden. Op die manier komen alle facetten en processen van de organisatie aan bod en komt de input voor de doelstellingen niet enkel uit de ambities aan de strategische tafel. Op termijn zal deze werkwijze resulteren in een gestructureerde verbetercyclus in lijn met de strategische richting van de organisatie.

KAM Consultants krijgt regelmatig de vraag of er een stappenplan is om deze verbetercyclus vorm te geven. Er is geen eenzijdig antwoord te formuleren, want er zijn verschillende manieren om het in te richten. Het eerste en belangrijkste advies is om een planning op te stellen welke past bij de organisatie en alle bijbehorende facetten zoals de grootte, benodigde tijd en de ruimte voor personele inzet.

Onderstaand een voorbeeldplanning voor het inrichten van de verbetercyclus, georganiseerd door bijvoorbeeld de KAM-coรถrdinator als projectleider:

Maand 1:
Stel een team samen bestaande uit directie en/of het MT en eventueel aangevuld met afdelingshoofden of andere medewerkers. Bepaal vooraf of de analyses op organisatie- of afdelingsniveau uitgevoerd gaan worden. Het team maakt zelfstandig, of in groepsverband, de Contextanalyse. Verzamel de (interne) sterktes & zwaktes en de (externe) kansen & bedreigingen plus de in kaart gebrachte verwachtingen van de belanghebbenden. Kader deze analyses af tot een pragmatisch geheel. Soms moet je namelijk als organisatie een volledige radar uitwerken en soms voldoet het om enkel de primaire facetten in kaart te brengen.

Maand 2:
Organiseer een brainstormsessie met directie/MT en eventueel een team om mee te sparren, dit hoeft niet dezelfde samenstelling te zijn als tijdens de Contextanalyse. Beoordeel tijdens deze sessie of de resultaten van de analyses veelvuldig uit elkaar lopen, of dat de resultaten overlappen. Neem daarin de gelijkenissen of verschillen over afdelingen en processen mee. Op basis van de verzameling informatie kan er een Risico en Kansen analyse uitgevoerd worden. Om te prioriteren geef je aan elk Risico of Kans een waarde voor de โ€kansโ€ dat het voor kan komen, alsook aan het โ€effectโ€ dat optreed mocht het daadwerkelijk gebeuren. Het resultaat van deze vermenigvuldiging levert een prioriteitenlijst voor de verbetercyclus op. Bepaal vervolgens op basis van de Contextanalyse en de Risico en Kansen Analyse welke (kwaliteit-/milieu-/informatiebeveiliging-/etc) doelstellingen plus KPIโ€™s de organisatie gaat nastreven in het komende jaar (of langer).

Maand 3:
Formuleer pragmatische en passende actiepunten per doelstelling en stel de nodige middelen ter beschikking. Informeer de teams over de uitkomst van de analyses en communiceer de op handen zijnde verbeteringen in de organisatie. Het is belangrijk dat alle medewerkers op de hoogte zijn, want een geรฏnformeerde medewerker is een bewuste medewerker. Tijd om aan de slag te gaan met de eerste slagen in de verbetercyclus!

Kwartaaloverleg:
Tijdens het kwartaaloverleg staat de verbetercyclus als vast agendapunt centraal en beoordelen de verantwoordelijken zelfstandig de voortgang op de doelstellingen. Waar nodig kan worden bijgestuurd en kunnen maatregelen getroffen worden om de voortgang op gang te houden. Door regelmatig te evalueren blijft de doelstelling op het netvlies en kan er tijdig worden ingegrepen als er afwijkingen zijn in het bereiken van de doelstelling.

Jaaroverleg:
Door dit proces jaarlijks te herhalen en de resultaten gezamenlijk te analyseren en evalueren ontstaat er een organisatiebreed inzicht in het verbeterpotentieel van de processen.

Inmiddels werkt het merendeel van onze klanten naar tevredenheid met deze systematiek. Ervaring leert dat er concretere verbeteringen worden behaald, processen efficiรซnter lopen en het duidelijker is wat de toegevoegde waarde is van de verbetercyclus. Ook hoeft er nooit meer gezocht te worden naar relevante doelstellingen omdat deze zich vanzelf aandienen!

Heeft jouw organisatie ondersteuning nodig in de implementatie van deze verbetercyclus? Nodig ons uit voor eenย vrijblijvend kennismakingsgesprekย zodat wij onze werkwijze persoonlijk kunnen toelichten.

KAM Consultants: jouw partner in kwaliteit

Bij KAM Consultants begrijpen we het belang van kwaliteitsmanagement en de impact die ISO 9001 kan hebben op jouw bedrijfsvoering. Als specialisten in certificatiebegeleiding, zijn we toegewijd aan het ondersteunen van jouw organisatie bij het behalen en behouden van ISO 9001 certificering. Met onze praktische en pragmatische aanpak richten we ons op het realiseren van meetbare resultaten die niet alleen voldoen aan de norm, maar ook echte bedrijfswaarde toevoegen.

Ben je klaar om de kwaliteit en efficiรซntie van je bedrijfsprocessen naar een hoger niveau te tillen? Dan staan wij klaar om je te begeleiden tijdens deze reis.ย Neem contact opย met KAM Consultants en laten we samen werken aan een toekomst waar kwaliteit voorop staat!

Persoonlijk advies?

Wij helpen je verder

14 jaar + ervaring
Succesratio: 100%
1000+ bedrijven geholpen

Andere artikelen

Wij zijn KAM Groep

Over ons team

Wij geloven dat certificering slimmer, makkelijker en waardevoller kan.

Met ons enthousiaste team van specialisten helpen we organisaties bij certificatiebegeleiding, trainingen en praktische tools op het gebied van Kwaliteit, Arbo, Milieu, Duurzaamheid en Informatiebeveiliging.

Geen ingewikkelde trajecten, maar een persoonlijke en doelgerichte aanpak die รฉcht werkt voor jouw bedrijf.

Wij maken certificering niet alleen haalbaar, maar ook een strategische troef waarmee je organisatie groeit en excelleert.

Waar wij voor staan

Simpel

De kracht van eenvoud

Groei

Dankzij vernieuwing en ambitie

Succes gegarandeerd
Persoonlijk

Betrokken partner

Enthousiasme

Plezier en motivatie

Persoonlijk advies?

Heb je vragen of wil je een vrijblijvende offerte ontvangen? Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen 1 werkdag contact met je op.

Persoonlijk advies
98d43adb-73de-4772-91ff-ecab8f275fbe
Contact

Persoonlijk advies?

Heb je nog vragen? Vul onderstaand formulier in en we nemen binnen 1 werkdag contact met je op.

Persoonlijk advies
98d43adb-73de-4772-91ff-ecab8f275fbe